woensdag 1 maart 2017

Jeugdboekenmaand 2017

Dit jaar geen jeugdboekenweek, maar een jeugdboekenmaand met als thema 'M/V/X'. Bekende meter en peter dit jaar zijn MNM-presentatrice Karolien Debecker en acteur/auteur Dimitri Leue. Zij leggen uit waar het thema voor staat.

Karolien: ‘Gender gaat niet enkel om seksualiteit, maar vooral om die stereotiepe hokjes waar het merendeel van de mensen niet in past. Gender gaat om hoe je je vanbinnen voelt. Ik was een V, maar ik voelde me zowel V als M als X. Ik was een echte Pipi Langkous, ik verkende de grenzen tussen jongen en meisje zijn. En daar had ik graag meer voorbeelden van gezien. De weinige jeugdboeken die ik las, hadden vooral mannelijke helden in de hoofdrol. Avontuur was voor jongens, verpleegsterrollen voor meisjes. Ik herkende me er simpelweg niet in.’

Dimitri: 'Kinderen die lezen hebben zoveel meer kansen in het leven. Ze worden slimmer, knapper, grappiger, succesvoller en gelukkiger. Misschien is dat niet helemaal waar, maar dat is net het fijne. Boeken nemen een loopje met de werkelijkheid maar bieden soms meer waarheid dan het echte leven. Kinderen niet laten lezen, is hetzelfde als hen kansen ontnemen. Kansen om zichzelf te ontdekken, te verrijken, te worden.' 'Eigenlijk zou M/V/X geen thema mogen zijn. Eigenlijk zou iedereen gewoon mogen zijn wie hij of zij of het is. Helaas is dat niet zo.'

  • Zoals ieder jaar gaan er in de bib van Zele heel wat auteurslezingen door voor de Zeelse scholen.
  • Onze bib werd opnieuw prachtig versierd door de academie van Hamme, kijk zeker naar de foto's op onze Facebookpagina of kom langs!
  • Daarnaast gaat er ook een infoavond door voor kleuterleerkrachten op dinsdag 21 maart om 19u30: Lou.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten