dinsdag 26 mei 2015

Aanrader van Martine: Hoe maak ik een vriend? van Evelien De Vlieger

Als aanrader van de week stel ik graag een boek voor uit de jeugdcollectie: ‘Hoe maak ik een vriend?’ van Evelien De Vlieger. Het gaat over een jongen Felix, die voor het eerst op kamp gaat, maar bang is om er geen vrienden te hebben. Zijn moeder zegt dat hij er wel vrienden zal maken. Een vriend ‘maken’? Felix pakt dit probleem meteen aan en maakt hele lijstjes met eigenschappen die een vriend volgens hem moet hebben.

Het verhaal is zeer herkenbaar voor kinderen, want ieder kind vertrekt op kamp met de nodige dosis zenuwen, zeker als ze niemand kennen. De schrijfster Evelien De Vlieger kan zich duidelijk perfect plaatsen in de levendige fantasie van kinderen. Niet alleen het verhaal, maar ook illustraties in het boek zijn zeer aantrekkelijk voor kinderen. Wendy Panders zorgde ervoor dat de tekst en de beelden perfect met elkaar verweven zijn. Ze zette alle ‘vriendontwerpen’ om in prachtige tekeningen, waardoor het boek eruitziet alsof het echt het kladschrift van Felix is.


Via de volgende link vind je meer informatie over dit boek op de catalogus van onze bib: 'Hoe maak ik een vriend?'

Graag verwijs ik ook naar de blog van de schrijfster via de volgende link: 'Evelien De Vlieger'. Ze schrijft zowel voor kinderen als voor volwassenen en doet ook heel wat vertaalwerk. Eigenlijk zijn al haar boeken een aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten