vrijdag 7 juni 2019

Aanrader van Annette: De onderpastoor, een roman van Louis van Dievel

Met zijn nieuwste boek ‘De Onderpastoor’ schreef Louis van Dievel een roman over de omstreden onderpastoor Gilbert Verhaeghen.

Het verhaal speelt zich in eerste instantie af in de vredige Sint-Egidiusparochie in Sint-Gillis-Dendermonde. In 1965 kreeg de parochie van de conservatieve pastoor Jef De Brouwer en onderpastoor André Van Coppenolle er met Gilbert Verhaeghen een 'moderne' onderpastoor bij. Gilbert was één van de nieuwe generatie priesters en nogal vooruitstrevend voor die tijd. Hij wou de kerk dichter bij de mensen brengen en was sociaal geëngageerd. Zijn huis was een ontmoetingsplek, hij hielp arme en zieke parochianen en hij was een geweldige proost voor de jeugdbewegingen.

De vernieuwende ideeën van Verhaeghen botsten al vlug met de conservatieve ingesteldheid van pastoor De Brouwer en onderpastoor Van Coppenolle. Ook bij het bisdom Gent viel deze wereldverbeteraar niet in de smaak. Wanneer pastoor De Brouwer in 1968 een nieuwe vloer in de kerk wou laten leggen, opperde Verhaeghen dat het geld beter besteed zou kunnen worden aan de bouw van jeugdlokalen. Daarop vormde zich een grote groep gelovigen die de kant van Verhaeghen kozen, wat bij de conservatieven en bisschop Van Peteghem niet in goede aarde viel. Toen het bisdom kort daarop aankondigde dat Verhaeghen zou overgeplaatst worden, stond de parochie in rep en roer. Zwarte vlaggen werden uitgehangen, kerkdiensten werden verstoord en gesaboteerd, de parochianen kwamen in opstand en er werd betoogd. Het verhaal haalde zelfs de kranten. Maar uiteindelijk moest iedereen zich neerleggen bij de wil van het bisdom en werd Verhaeghen overgeplaatst.

Ook in zijn nieuwe parochie in Nieuwkerken-Waas en later in de Hellestraat in Stekene had Gilbert regelmatig problemen met het bisdom. Maar in elke parochie waar Verhaeghen kwam, was hij gekend en geliefd als een man van het volk.

‘De Onderpastoor’ is een pakkend relaas van het drama van de katholieke kerk uit die tijd op parochiaal niveau, met onderpastoor Gilbert Verhaegen als machteloze getuige. Het is een roman waarbij fictie en non-fictie naadloos in elkaar verweven werden tot een mooi volksverhaal.

Via de volgende link vind je meer informatie over deze roman op de catalogus van onze bib: 'De onderpastoor'.

3 opmerkingen:

  1. Hallo allemaal, mijn naam is Ophélie Aurélien Ik woon bij het Choco-verhaal in België. Ik was gewond en had een gebroken hart toen er zeven maanden geleden een groot probleem ontstond tussen mij en mijn man. zo verschrikkelijk dat hij de zaak voor de rechter bracht voor een scheiding. Hij zei dat hij nooit meer bij hem wilde wonen en dat hij niet meer van me hield. Dus pakte hij het huis uit en zorgde ervoor dat ik en mijn kinderen veel pijn leden. Ik probeerde al mijn mogelijke middelen om hem terug te krijgen, na veel bedelen, maar alles was invail. En hij bevestigde dat hij zijn beslissing nam en dat hij me nooit meer zou zien. Dus op een avond, toen ik terugkwam van het werk, ontmoette ik een oude vriend van mij die ook met mijn man in hetzelfde bedrijf werkte, dat hij me belde en me vroeg wat het probleem is met mijn man. Dus legde ik alles aan hem uit, dus vertelde hij me dat de enige manier om mijn man terug te krijgen is om een ​​spell caster te bezoeken omdat het echt voor hem werkte. Dus ik geloofde nooit in een spreukgieter, maar ik had geen andere keuze dan zijn advies op te volgen. Toen gaf hij me een e-mail doctorosagiede75@gmail.com een ​​spingieter die hij bezocht. Dus de volgende ochtend stuurde ik een bericht naar de e-mail die hij me gaf, en de spellmeester verzekerde me dat ik mijn man binnen twee dagen terug zou krijgen als ik zijn instution zou volgen, dus deed ik alles wat hij me vroeg. De volgende ochtend, zo verrassend, belde mijn man die me de afgelopen zeven maanden niet had gebeld om me te vertellen of er een andere manier was om terug te komen in mijn leven. Gedurende 7 maanden Drosagiede maar met een glimlach op mijn gezicht, zodat hij terug in mijn leven kwam, met veel liefde en vreugde, verontschuldigde hij zich voor zijn fout en voor de pijn die hij mij en onze kinderen veroorzaakte. Vanaf die dag was onze relatie sterker dan voorheen, ik zou je adviseren als je moeite hebt om hem te contacteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn leven was verpest toen mijn vrouw me inpakte, na vijf jaar waren we samen. Ik was verloren en hulpeloos nadat ik zoveel manieren had geprobeerd voor mijn vrouw om me terug te nemen. Op een dag op het werk was ik verstrooid zonder te weten dat mijn baas me belde en vroeg wat er aan de hand was met mijn gezin. Ik vertelde hem dat mijn vrouw om echtscheiding vroeg en mij naar ons stuurde
     eigen huis en toen vertelde hij me dat het geen probleem was. Ik heb nooit begrepen wat hij daarmee bedoelde, het is geen probleem om mijn vrouw terug te krijgen, hij zei dat hij een spreuk gebruikte om zijn vrouw terug te krijgen toen ze hem verliet voor een andere man en nu zijn ze samen tot op heden en in eerste instantie was ik geschokt toen ik hoorde mijn baas en de zijkant kreeg hij ook de betovering om deze baan te krijgen. toen gaf hij me een e-mailadres doctorigbinovia93@gmail.com aan de spell caster die hem hielp zijn vrouw en zijn baan terug te krijgen, ik had nooit gedacht dat dit zou werken, maar ik had geen andere keuze dan in contact te komen met de spell-gieter dat deed ik, en hij bad voor mijn informatie en dat mijn man hem liet spellen en ik stuurde hem de details, maar na twee dagen, Sanne, belde ik mijn man om me te vragen wat ze zal doen om me terug te krijgen, ik geloofde het nooit omdat het was net als een droom, en ik moest naar het huis van mijn moeder en tot mijn grote verbazing knielde mijn man neer voordat ik om vergeving vroeg, hij wilde mij en de kinderen thuis, dus ik gaf Drigbinovia een gesprek over mijn plotselinge verandering man en hij maakte me duidelijk dat mijn vrouw tot het einde van de wereld van me zal houden, dat ze mijn zicht nooit zal verlaten. WOW Eindelijk is mijn vrouw terug en nu doen we dingen samen, hij maakt me elke ochtend gelukkig, dankzij Drigbinovia. Als je hulp nodig hebt met betrekking tot het huwelijk, neem dan contact op met Drigbinovia voor hulp. Je kunt hem ook bereiken via WhatsApp hem op +2348144480786 Hij is een vertrouwde man.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedendag allemaal, ik wil de ervaring die ik heb delen met een spreukenmaker genaamd Dr Ajayi, hij is een zeer krachtige man gezegend door zijn voorvader om mensen met verschillende levensproblemen te helpen, ik ging door de ergste fase van mijn leven omdat mijn man vertelde me dat hij uit het niets wil scheiden, ik vroeg hem waar ik het mis ging, maar hij gaf me geen antwoord in plaats daarvan ging hij het huis uit dit was echt raar dus ik zoek hulp toen ik dr. Ajayi ontmoette spell caster online, ik legde mijn toestand aan hem uit, na enig overleg kwam ik erachter dat mijn man bij zijn secretaresse op het werk is en hij is in haar ban, de grote spell caster vertelde me wat er moest gebeuren en ik volgde zijn instructies. Tegenwoordig ben ik een trotse vrouw, want mijn man is bij mij thuis en we verwachten ons tweede kind allemaal dankzij dr. Ajayi, de spreukenmaker, als je de hulp nodig hebt van een spreukenmaker voor welk probleem dan ook, is dr. Ajayi de goede persoon voor een perfect en betrouwbaar resultaat. Neem contact op met zijn e-mail: drajayi1990@gmail.com of Viber \ WhatsApp-nummer: +2347084887094

    BeantwoordenVerwijderen