vrijdag 21 juni 2019

Aanrader van Lien: The young pope, een serie van Paolo Sorrentino

Habemus Papam! Lenny Belardo, halverwege de veertig, wordt verkozen tot paus. De jongste paus in de geschiedenis. De medewerkers van het Vaticaan, die gehoopt hadden hem te kunnen kneden volgens hun eigen wil, zijn in shock wanneer Lenny net de omgekeerde weg op gaat die zij voor ogen hebben. Hij gebruikt zijn macht om wanpraktijken bloot te leggen. Tegen de marketingverantwoordelijke van het Vaticaan verklaart hij dat er geen merchandise van zijn beeltenis wordt gemaakt, daarbij een grote bron van inkomsten van het Vaticaan meteen afschaffend. Tegelijkertijd probeert hij als ultraconservatief terug te keren in de tijd. Abortus, echtscheiding, homoseksualiteit en pedofilie worden allemaal over dezelfde kam gescheerd. Zijn donderpreken waarbij hij zijn gezicht niet toont schrikken de meeste gelovigen af. Maar de grootste shock voor de kardinalen komt er wanneer de paus openlijk toegeeft dat hij aan zijn geloof twijfelt. Soms gelooft hij gewoon niet in God. Nee, grapje. Of toch niet. 




Ik had het heel moeilijk met deze jonge, rokende, Cherry cola drinkende paus. Ik vond hem eerst allesbehalve sympathiek. Hij snauwt de zuster af die voor hem kookt, omdat ze hem ter verwelkoming twee zoenen op de wang geeft. De arme oude non is daarna in tranen. Hij verheerlijkt zichzelf en houdt met niemand in zijn omgeving rekening. Maar aan de andere kant zorgt hij voor mirakels. Hij zorgt er door intens bidden voor dat een koppel dat geen kinderen kan krijgen, toch een kindje krijgt. Hij geneest een zieke vrouw. Een machtsgeile zuster in Afrika die van zichzelf denkt dat ze Moeder Theresa is, terwijl ze de lokale bevolking enkel toegang geeft tot drinkbaar water in ruil voor gunsten, wordt miraculeus getroffen door een hartaanval. Een bisschop die talloze kinderen misbruikte in de VS wordt door de Kerk gepardonneerd… en vervolgens naar Alaska gestuurd, waar hij de mis in de vrieskou buiten moet opdragen tot zijn handen er af vriezen.

De serie toont een paus die groeit. Hij ziet in dat sommige van zijn standpunten onhoudbaar zijn en geeft toe dat hij fouten maakt. En dat maakt hem aan het einde van de reeks toch sympathiek.

De beelden zijn fris en rustgevend. De serie gaat traag vooruit, maar dat past wel in de algehele sfeer van het Vaticaan. Een speciale rol is weggelegd voor het beeldje van de Venus van Milo, als enige vrouwenlichaam dat de celibataire kardinalen te zien krijgen.

Via de volgende link vind je meer informatie over deze serie op de catalogus van onze bib: 'The young pope'.

1 opmerking:

  1. Hallo allemaal, mijn naam is Ophélie Aurélien Ik woon bij het Choco-verhaal in België. Ik was gewond en had een gebroken hart toen er zeven maanden geleden een groot probleem ontstond tussen mij en mijn man. zo verschrikkelijk dat hij de zaak voor de rechter bracht voor een scheiding. Hij zei dat hij nooit meer bij hem wilde wonen en dat hij niet meer van me hield. Dus pakte hij het huis uit en zorgde ervoor dat ik en mijn kinderen veel pijn leden. Ik probeerde al mijn mogelijke middelen om hem terug te krijgen, na veel bedelen, maar alles was invail. En hij bevestigde dat hij zijn beslissing nam en dat hij me nooit meer zou zien. Dus op een avond, toen ik terugkwam van het werk, ontmoette ik een oude vriend van mij die ook met mijn man in hetzelfde bedrijf werkte, dat hij me belde en me vroeg wat het probleem is met mijn man. Dus legde ik alles aan hem uit, dus vertelde hij me dat de enige manier om mijn man terug te krijgen is om een ​​spell caster te bezoeken omdat het echt voor hem werkte. Dus ik geloofde nooit in een spreukgieter, maar ik had geen andere keuze dan zijn advies op te volgen. Toen gaf hij me een e-mail doctorosagiede75@gmail.com een ​​spingieter die hij bezocht. Dus de volgende ochtend stuurde ik een bericht naar de e-mail die hij me gaf, en de spellmeester verzekerde me dat ik mijn man binnen twee dagen terug zou krijgen als ik zijn instution zou volgen, dus deed ik alles wat hij me vroeg. De volgende ochtend, zo verrassend, belde mijn man die me de afgelopen zeven maanden niet had gebeld om me te vertellen of er een andere manier was om terug te komen in mijn leven. Gedurende 7 maanden Drosagiede maar met een glimlach op mijn gezicht, zodat hij terug in mijn leven kwam, met veel liefde en vreugde, verontschuldigde hij zich voor zijn fout en voor de pijn die hij mij en onze kinderen veroorzaakte. Vanaf die dag was onze relatie sterker dan voorheen, ik zou je adviseren als je moeite hebt om hem te contacteren.

    BeantwoordenVerwijderen