vrijdag 17 juli 2015

Aanrader van Annette: 'Ik ben bang dat ik slecht nieuws heb', 20 jaar op de baan voor slachtoffers en hun familie, boek van Carla Cobbaut

Carla Cobbaut werkt al 20 jaar voor de dienst Slachtofferbejegening van de politie. Het is haar taak om slecht nieuws (dood, verkeersongeval, (zelf)moord, ...) te gaan melden aan de familie. Elke keer weer aanbellen, in iemands ogen kijken en het vreselijke nieuws brengen.

Aan de hand van 21 waargebeurde verhalen schetst Carla hoe alles door de jaren heen is geëvolueerd op vlak van slachtofferhulp. Bij elk verhaal voelde ik een zekere betrokkenheid en leefde ik mee met de familie van het slachtoffer. Het viel me op hoe verschillend mensen reageren op dramatisch nieuws en hoe mensen overleven en kracht terugvinden in het donkerste van de tunnel. Er wordt tegenwoordig ook veel aandacht besteed aan het helpen van de mensen om kort na een ingrijpende gebeurtenis te starten met een verwerkingsproces.

'Ik ben bang dat ik slecht nieuws heb' is heel aangrijpend en hard om te lezen, want het verbloemt de waarheid niet. Toch en net daardoor is het een warm pleidooi voor meer aandacht en zorg voor slachtoffers. Het toont hoe een goede opvang in de eerste momenten een verschil maakt voor alles wat daarna komt.
Via de volgende link vind je meer informatie over dit boek op de catalogus van onze bib: 'Ik ben bang dat ik slechts nieuws heb'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten