woensdag 22 juli 2015

Leestips van bekende Zelenaars: Jelle De Beule

Voor onze blog vulden een aantal bekende Zelenaars een vragenlijst in over hun leesgedrag. De aftrap wordt gegeven door Jelle De Beule, een Vlaamse cartoonist, comedy- en televisiemaker, die vooral bekend is als lid van de comedygroep Neveneffecten. Wij willen hem vanuit de bib alvast bedanken voor zijn medewerking!

Lees je veel?
Ik lees dagelijks.

Welk boek heb je het laatst gelezen?
“Helder” van Andrew Miller, een historische roman in de stijl van ‘Das Parfum’ over een man die geen pijn kan voelen. Maar als ik een tip mag geven, de opvolger “Puur” is beter.

Welke boeken staan nog op je te-lezen-lijstje?
Ik heb onlangs mijn boekenkasten uitgeruimd en gemerkt dat ik nog een overdreven aantal boeken moet lezen alvorens ik het recht heb om er nieuwe te kopen.

Ik moet eens dringend Stoner van John Williams lezen. Ik ben, als Rome-freak, uiteraard begonnen met zijn ‘Augustus’. Schitterend hoe hij de stijl van het oud-Romeinse proza imiteert.

Waar kijk je naar in een boek dat je wilt lezen? Wat is het eerste ding dat je aandacht trekt?
Het onderwerp eerder. Historische non-fictie trekt het meeste mijn aandacht. En dan vooral de Romeinen .

Wat is je favoriete genre?
Thrillers en waargebeurde verhalen.

Wie is je favoriete personage van alle boeken die je ooit hebt gelezen?
Ik lees niet zo vaak fictie. En als het dan gebeurt, is het historische fictie. Dus Ik ken niet zo gek veel romanpersonages. Ik vond Hitler wel grappig in “Er is wieder da”, een boek waarin wordt gefantaseerd over een mogelijke terugkomst van Hitler. Hij komt terecht in de wereld van de media.

Mijn favoriete boek dan weer is: “Rubicon” van Tom Holland. Een geniaal geschreven werk over het einde van de Romeinse republiek. Ik heb het meermaals gelezen. Als je iets wil te weten komen over het Rome van Caesar, Cicero en Augustus, moet je dit boek lezen.

Welk boek zou je graag verfilmd zien worden?
De jeugdreeks van mijn vrouw, Sylvia Van Driessche. “Tussen de sterren”, “Sterrenregen” en “sterrenbeeld eenhoorn”. Een reeks over de 16-jarige Stella die verliefd wordt op de zanger van een boysband. Het liefst een Hollywood blockbuster.

Als je een schrijver zou kunnen ontmoeten (dood of levend), wie zou dat dan zijn?
Ik zou wel graag eens praten met Robert Harris. Hij schrijft altijd heel goed onderbouwde, geweldig geresearchte en spannende historische fictie. Ik zou aandringen om dringend zijn drieluik over Cicero af te werken. Ik wacht op het derde deel. Verdere aanraders van Harris: “Vaterland”, “Pompeï“ en “an officer and a spy”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten